Het boekverslag.

Algemene gegevens:
Schrijver: Maria Mosterd
Titel: Echte mannen eten geen kaas                                                               Ondertitel:  vier jaar in handen van een loverboy
Druk: 4e druk
Uitgever, jaar, plaats: Van Gennep, 2008, Amsterdam
Aantal pagina’s: 186

Prijzen: Genomineerd NS publieksprijs 2008

 

Mijn eigen recensie van dit boek kunt u vinden onder aan de pagina.

 

Een foto van de auteur:

Maria Mosterd is de schrijver van echte mannen eten geen kaas, hierboven rechts naast de foto van de boekcover zie je een foto van Maria Mosterd. De foto rechts naast de auteur is een voorbeeld van een afbeelding die mij doet denken aan dit boek.

 

De verwerkingsopdracht bij dit boek:

Als opdracht kregen wij om een mindmap te maken. De mindmap moest gemaakt zijn met illustraties die de structuurelementen uit het boekverslag zouden uitbeelden. Het was een duo-opdracht waarbij je de structuurelementen moest verdelen, en stuk voor stuk moest uitleggen. De structuurelementen die we hebben besproken zijn: de bibliografische gegevens, opbouw & plot, de personages, het perspectief, de tijd en plaats, de ruimte en de spanning van het verhaal.

 

 De samenvatting van het boek in 2 zinnen: Maria is een meisje die op haar twaalfde in de handen komt van een loverboy en voor hem moet gaan werken als prostituee. Wanneer haar moeder er naar een lange tijd achterkomt moet ze naar een internaat, nadat ze bij het internaat weggaat gaat ze met haar vriendinnen naar India.

 

Samenvatting van de inhoud:
Maria gaat naar de middelbare school. Op haar eerste dag gaat ze samen met Nikki op de fiets naar school. Onderweg komt ze een groepje jongens tegen en die begroeten de meiden. De terugweg staan de jongens er weer. Een van de jongens begroet Maria weer.
Wanneer Maria thuis komt, overdenkt ze het allemaal eens, en besluit te reageren op de begroetingen van de jongen. De volgende dag staan de jongens er weer. Dit maal stopt Maria en begroet ze. Een van de jongens stelt zich voor als Manou. Hij neemt haar mee naar een van de flats van de stad. Daar roken ze wat drugs met een vriend van Manou. De volgende dag gaan ze weer samen op stap. Ze gaan naar het huis van Manou. Daar hebben ze voor het eerst seks. Manou geeft aan dat Maria nog ontmaagd moet worden. Maria heeft ondertussen al ruzie thuis.
Een week later moet ze weer met Manou weg. Ze vertrouwt hem compleet, ondanks dat ze hem nog niet kent. Ze laat Nikki in de steek. Manou brengt haar naar een huis waar Juanez woont. Dit is een vriend van hem. In dat huis zijn nog meer mensen. Django is er ook. Dit was de man waarmee ze samen drugs hebben gerookt. Ook Diablo is aanwezig. Allemaal vrienden van Manou. Met deze twee heren moet ze seks hebben. Op het moment dat ze weigert, begint Manou haar te slaan. Na een paar uur zijn ze weer buiten. Maria gaat niet meer naar school en Nikki raakt ongerust. Maria gaat wel naar school voor de toetsen of om de gevechten met Shamilla, haar vijand van school. In de tijd dat ze niet naar school gaat, is ze samen met Manou op pad, om ‘geld’ voor hem te verdienen.
Na een paar weken krijgt Maria een ‘hogere functie’. Ze moet nu ook pakketjes rondbrengen. Manou gaat naar het buitenland en Juanez moet op Maria letten. Hij mag niet aan haar komen. Wanneer ze met z’n twee zijn probeert Juanez Maria zover te krijgen Nikki aan hem te koppelen. Maria wil eigenlijk niet, omdat ze weet dat dit slecht is, maar toch belt ze Nikki. Die komt niet opdagen, omdat ze ruzie heeft gehad met haar ouders.
Wanneer Manou terug komt van de reis ziet hij er slecht uit. Hij geeft aan dat hij het zwaar heeft, omdat hij de baas van alle ‘jongens’ is. Ook zei hij dat hij het leuk vond om andere mensen pijn te doen. Maria moest nu ook andere taken vervullen. Zo moest ze zorgen dat de meisjes bij de jongens terecht kwamen. Ze moest voor nieuwe leden zorgen. Dit probeert ze bij een meisje : Elise. In de eerste instantie lukt het haar, maar Jayson ( werknemer Manou) verpest het voor haar.
In December is de sfeer thuis heel slecht. Maria is inmiddels 13 jaar en al een jaar bij Manou. Ze moet op een dag met Manou mee naar Basim. Ze moet met hem mee naar huis en hij mag alles bij haar doen. Zit is de eerste keer dat ze zonder drugs seks met een man moet hebben en ze ‘ werkt dan ook niet mee’ . Al snel roept Basim de hulp in van zijn vriend. Met z’n twee mishandelen ze Maria en verkrachten haar. Omdat ze zo hard begint te gillen stormt Manou de kamer binnen. Hij is alleen niet kwaad op de heren, maar kwaad op Maria. Als straf moet ze nog een keer seks hebben met de mannen en Manou blijft kijken.
Wanneer Manou Maria opbelt om te vertellen dat ze iets gaat zien wat niet leuk is, denkt ze direct aan de woorden : ‘ik vind het leuk om iemand pijn te doen’. Dit had Manou een keer tegen haar gezegd.
Manou neemt haar mee naar een flat en zet haar op de bank. Dan komt er een jongen binnen. Manou begint tegen hem te schreeuwen. Hij zou het geld niet op tijd hebben ingeleverd. De jongen probeert zich te verontschuldigen, maar het heeft geen zin. Manou geeft hem een mep in zijn gezicht. Dan wordt de jongen door Juanez vastgebonden en op de grond gegooid. De jongen kan geen kant op. Daarna werd er een zat op de blote buik van de jongen gezet en er een ijzeren emmer overheen geduwd. De rat kan geen kant op. Ze stopten de jongen een sok in zijn mond zodat hij geen geluid meer kon maken. Toen hielden ze een vlam bij de emmer. De emmer werd warm.
Even later werd de emmer van zijn buik gehaald en de jongen losgemaakt. Op zijn buik zaten allemaal krassen en beten van de rat. De rat had een uitweg via de buik proberen te maken. De jongen gilde het uit van de pijn. Maria moest de wonden verzorgen. Toen knapte er iets in haar hoofd.
De volgende dag kwam ze op school en niets kon haar meer iets schelen. Ze moet met Manou mee naar Rotterdam. Onderweg krijgt ze zoveel joints dat ze heel ziek thuis komt. Haar moeder meldt haar de volgende dag ziek en gaat met haar naar de stad. Daar komt ze Manou tegen. Hij is heel kwaad dat ze met haar moeder gaat shoppen.
Die middag moet ze met nog 3 andere meisjes naar een flat toe. Hier zou een Amerikaan komen wat wel eens een hele belangrijke klant voor Manou kunnen worden. Dezelfde dag wordt Manou opgepakt. Samen met Basim neemt Maria de zaak over. Ze stelt nieuwe jongens aan en regelt de geldzaken. Wanneer Manou weer terug is, krijgt Maria een tijdje vrij.
De volgende drie maanden hoeft ze eigenlijk nooit meer met mensen naar bed. Alleen wanneer er een tekort aan meisjes is. Wel wordt ze door Manou geslapen en geschopt. Haar moeder merkt niet op dat ze blauwe plekken heeft en vaak stoned is. Dan besluiten ze Manou voor de stellen aan haar moeder en haar zusje Sharon. Manou gedraagt zich als een echte heer en lijkt zelfs zenuwachtig te zijn. Manou bleef langskomen tot dat Maria 15 werd. Toen moest de relatie tussen hen ‘uitgaan’. Maria moet een paar weken bij Juanez en Jayson blijven wanneer Manou weer weg moet. Nikki is ondertussen de vriendin van Juanez. Juanez is echt het type loverboy, Maria vindt het dan ook raar dat Nikki het niet gezien heeft. Manou is daarentegen anders. Binnen de kortste keren neemt Jayson haar mee en heeft samen met nog een man seks met haar. Dit volgde nog een aantal keer.

Een paar weken later haalde Giorgio haar op. Nikki heeft direct argwaan, maar Maria gaat met hem mee. Hij heeft seks met haar, maar mishandeld haar heel erg. Op een gegeven moment wordt de seks bij Maria net zo normaal als het poetsen van de tanden ( zegt ze zelf). De laatste keer dat ze seks moest hebben met Antilianen kwam dichterbij. Ze komt de kamer binnen en die kamer is vol met Antilianen. Na 4 jongens sluipt ze weg en vlucht. Wanneer Maria dan weer op school komt, merkt de docente dat er wat met haar aan de hand is. Ze gaat met Maria en Nikki praten. Maria weet Nikki te vertellen dat ze verkracht is en dat ze niet weet of het wel veilig was. Nikki kan haar mond niet houden en vertelt het aan de docente. Die regelt de morning-after pil, maar Maria moet het aan haar ouders vertellen. Ook vertelt ze Manou dat de docente iets meer weet. Manou besluit te doen alsof hij het ook erg vindt dat het gebeurd is, en gaat weer naar de moeder van Maria. Die accepteert hem meteen. De moeder van Maria doet aangifte wanneer ze de naam Jayson hoort. Dennis en Ineke verhoren Maria meerdere keren. Manou vertelt haar precies wat ze moet vertellen. Ze mag alle jongens verlinken, maar hem niet! Op een dag neemt Manou haar mee, naar de vriendin van Jayson. Die is heel erg kwaad op Manou. Wanneer ze weer bij huis aankomen is de hele familie van Maria daar. Manou moet mee naar binnen om zich voor te stellen.

 
Wanneer hij weer weg is, keurt de hele familie hem af. Niemand vertrouwt hem. Ook de moeder van Maria heeft haar twijfels bij hem.
Na de aangifte moet Maria een tijdje rustig krijgen. Ze mag bij vrienden van haar moeder gaan wonen. Ze heeft hier een leuke, maar saaie tijd. Op het moment dat de rechtszaal verschijnt, mag Maria weer thuis komen wonen. Ze hoeft niet meer naar Almere toe.
Na een paar maanden naar school te zijn gegaan stopte ze ermee. Ze gaat een andere opleiding doen. Het liefst zou ze terug willen naar Manou, maar dat kan niet meer. Wanneer ze hem op msn weer te spreken krijgt, onder de schuilnaam Amanda, is ze al snel weer terug bij af. Haar moeder heeft dit niet door.
Wanneer haar moeder dit ontdekt moet ze naar een internaat. Hier gaat ze film kijken met Azra en Lila. Die wonen ook in dit gesticht.
Maar toch is ze niet van Manou af. Hij probeert haar drie keer te bezoeken. De eerste keer was toen ze aan het sporten was. De leiding was er vroeg bij en Maria kon niet naar Manou toe. Toen liet hij Ricardo in het internaat komen. Dit was een van zijn jongens. Hij heeft een ontsnappingsplan bedacht, maar dit mislukte. De buschauffeur trapte er niet in. Ook de derde keer werd in de kiem gesmoord. Ricardo heeft inmiddels een vriendin in het gesticht en wordt kwaad op Maria. ’s Nachts trap hij haar deur in. Toen mocht Maria weer naar huis.
Niemand wist meer waar Maria nu naartoe gestuurd moest worden. Ze wordt uiteindelijk naar India gestuurd met een aantal vriendinnen. In het vliegtuig denkt ze na over alles. Een ding weet ze zeker: Manou zal ze nooit vergeten…
 
Indeling:
Het boek is niet echt ingedeeld in verschillende hoofdstukken. Het verhaal loopt aan een stuk door. Toch wordt er wel een scheiding gemaakt van verschillende onderdelen. Tussen verschillende ‘subhoofdstukken’ staat een klein oog als tekeningetje. Per subhoofdstuk zijn een aantal alinea’s. Deze worden aangegeven door middel van het beginnen op een nieuwe regel.

Tijd:
Het verhaal speelt zich af op het moment dat Maria 12 is. Maria is 18 wanneer ze dit boek schrijft. Dus is het verhaal 6 jaar geleden gebeurd. Het verhaal neemt 4 jaar tijd in beslag. Van het moment dat ze Manou ontmoet, tot het moment dat ze voorgoed van hem verlost is. Er zijn geen terugblikken in het verhaal. Wel komen er stukken in voor waar ze vooruitziende blik heeft: ‘dat Manou het toch drie keer zou gaan proberen wist ik toen nog niet’. Maria laat in haar verhaal zien dat ze al weet wat er gaat gebeuren. Het verhaal is niet continu. Soms slaat ze maanden over in het verhaal. Vooral maanden waarin niet zoveel nieuws gebeurd.
 
 

Plaats:
Het verhaal speelt zich in Nederland af. Het speelt zich in het noorden van Nederland af rondom Zwolle. Verder speelt het zich in verschillende flats af, in het huis van Maria, op school, in Rotterdam, in het gesticht, in het huis van Devid, in het internaat, op straat en in het vliegtuig. De ruimte heeft meestal een neutrale functie. Tot op het moment dat ze in een van die flats komt en beschrijft hoe lelijk en oud en vies het allemaal is.

Personen:
Maria: Dit is de belangrijkste persoon in het verhaal. Het verhaal wordt door haar beschreven. Ze is de hoofdpersoon van het verhaal die in handen van een loverboy komt en niet weer weg kan. Eerst is het een heel onzeker meisje, later wordt ze hard en meedogenloos en aan het eind is het weer een onzeker meisje.


Nikki: Dit is de beste vriendin van Maria. In het begin laat ze Maria niet in de steek, maar wanneer Maria te veel afstand neemt, wil ze niets meer van Maria weten.

 

Manou: Dit is de baas van de loverboys in het verhaal. Hij weet Maria te strikken. Hij lijkt op het ene moment heel lief, maar op het andere moment is hij hard en meedogenloos. Wanneer zijn ware ‘ik’ naar voren komt, blijkt het een hele harde man te zijn.


Juanez: Dit is de beste vriend van Manou. Hij heeft verschillende keren seks met Maria en is erbij wanneer er harde straffen vallen. Hij is net zo gemeen en meedogenloos als Manou.


Sharon: Dit is het zusje van Maria. Maria heeft altijd ruzie met haar, maar op het moment dat Maria haar nodig heeft, is ze wel ter plaatse.


Moeder: Dit is de moeder van Maria. De moeder vertrouwt Manou heel erg, tot het moment dat de familie dit tegen ging spreken.


Vrienden: In het verhaal komen verschillende vrienden en werknemers van Manou voor. Dit vatten we samen onder de vrienden. Ze hebben allemaal wel een keer seks met Maria gehad.

Perspectief en verteller:
Het verhaal wordt vanuit een ik-perspectief geschreven. Je ziet alles wat Maria denkt en doet. Van de andere personen zie je alleen wat ze doen wanneer Maria bij hen is. Ook kun je van die personen niet lezen wat ze denken.

Verhaalconventie:
Het verhaal is een realistisch verhaal. Het is een autobiografisch verhaal en alles wat er in het verhaal voor komt zou echt gebeurd kunnen zijn. Het verhaal is ook niet romantischer gemaakt. Ik denk dat het zeker zo hard is en echt gebeurd is.

Stijl:
In het verhaal komen verschillende zinnen voor waarvan ik denk dat duidelijk wordt dat het verhaal over een buitenlands meisje gaat. ‘Beter ga je haar niet aanraken’, wordt er op een gegeven moment gezegd. Dit is niet een zin die in het normaal Nederlands voorkomt. Ze maakt gebruik van korte zinnen, met weinig beschrijvingen. Ze maakt wel veel gebruik van beschrijvingen bij de scènes waar ze in de flats is. Daar maakt ze gebruik van de beschrijving om aan te geven hoe het er allemaal uit ziet en hoe vies het af en toe is.

Verklaring titel en ondertitel:
Echte mannen eten geen kaas staat voor de uitspraak die Manou ooit een keer naar Maria had gedaan. Hij had gezegd dat echte mannen geen kaas en karnemelk aten en dronken. De ondertitel is vier jaar in handen van een loverboy. Deze staat voor de tijd dat ze bij Manou is en klusjes voor hem uitvoert.

Motieven:
Liefde: De onvoorwaardelijke liefde die Maria voor Manou heeft.
Seks: Maria moet seks hebben met mannen voor geld.
Geweld: De vele mishandelingen die voorkomen
Drugs: Er worden veel drugs gebruikt in het verhaal
Onderdrukking: Ze is compleet afhankelijk van Manou. Ze kan niets meer zelf bedenken.

Thema: Loverboys

 

2 recencies:

Recensie 1)

 

Bron: NRC Handelsblad
Recensent: Stine Jensen
Recensietitel: Seks, leugens en dagboeken
 

'Mosterdgate' is de affaire rondom het verzonnen verhaal van Maria Mosterd al genoemd. Maar wat is de rol van de media geweest? En nog pregnanter: wat is de rol van haar uitgever?

Misdaadjournalist Hendrik Jan Korterink rook onraad toen een vaste bezoeker van zijn website hem attendeerde op iets merkwaardigs. Waarom dienden bestsellerschrijfster Maria Mosterd (Echte mannen eten geen kaas) en moeder Lucie (Ik stond laatst voor een poppenkraam) wél een schadeclaim van 73 duizend euro in bij de school van Maria, omdat die moeder niet op de hoogte zou hebben gebracht van de overmatige absentie van haar dochter, maar deden ze geen aangifte tegen de 'loverboy' die Maria vier jaar lang in zijn greep hield? Daar kwam bij dat Maria in verschillende programma's onwaarschijnlijke dingen beweerde. Om er twee te noemen: ze verdiende 'een paar duizend euro's' op een dag en zowel politieagenten als andere hoogwaardigheidsbekleders zouden betrokken zijn bij de misdrijven. In 2009 verloor Lucie Mosterd de rechtszaak tegen de school van Maria omdat uit absentielijsten bleek dat Maria nauwelijks had gespijbeld. Korterink ging vervolgens verder op onderzoek uit. Hij spoorde Manou op, de vermeende pooier van Maria, sprak met schoolvriendinnen van Maria en haar vader in een poging de waarheid te achterhalen.

In zijn boek Echte mannen eten wél kaas laat Korterink overtuigend zien dat veel zaken in het boek van Maria niet kloppen. Ze wordt niet op haar twaalfde tegen haar zin in gedrogeerd en ontmaagd door Manou, sterker nog, ze heeft nog nooit seks met haar 'loverboy' gehad. Dat ze door hem tot prostitutie werd gedwongen, lijkt al even onwaarschijnlijk. Bij een vermeende groepsverkrachting was Manou - anders dan Maria beweert - niet eens aanwezig; twee vriendinnen van Maria, Nikki en Bernice, vertellen dat Mosterd zelden tot nooit spijbelde en wel vaker iets verzint. Korterink vergelijkt haar boek met de 'waargebeurde' verhalen van onder anderen Maria Monk (een non die beweerde seksueel misbruikt te zijn in een klooster), Norma Khouri (Verboden liefde) en Jolanda uit Epe. Allen eigenden zich ten onrechte leed toe, haalden de (wereld)pers en werden een icoon van een bepaalde misstand. Volgens Korterink past Mosterds boek in de traditie van 'geheel of deels verzonnen verhalen die als waarheid worden gepresenteerd'. Het zijn overigens niet vooral vrouwen die dat doen, zoals hij suggereert. De Amerikaan James Frey etaleerde zijn drugs- en drankverslaving, In duizend stukjes, in vrijwel elke talkshow. Nu staat hij bekend als 'the man who conned Oprah'. Zijn boek was niet compleet gelogen, maar hij had wel flink overdreven. Na lezing van Korterinks boek is de lezer beslist overtuigd dat het boek van Mosterd niet klopt, maar wat er nu wél van waar is en wat niet, blijft onduidelijk. Heeft ze álles bij elkaar gelogen of heeft ze schromelijk overdreven, en zo ja, wat? 

Korterinks boek is helaas te rommelig van opzet om daar zicht op te krijgen. Door de thematische opzet is het vaak een onoverzichtelijke chronologische brij van data; Manou komt al aan het woord voordat hij is opgespoord, feiten en feitjes worden niet gerangschikt, zodat kleine haast onbenullige correcties op Maria's verhaal (het regende niet op die dag, de regen heeft Maria verzonnen, aldus Manou) als ook de titel (Manou blijkt wel van kaas te houden) enigszins potsierlijk overkomen. Het onderzoek van Korterink wordt daarbij soms wel erg ruw opgelepeld aan de lezer, zoals dagboekfragmenten van een van de beste vriendinnen van Maria, Bernice, die integraal worden afgedrukt, zonder dat het belang voor de lezer duidelijk is, noch waarom dit dagboek 'waarder' zou zijn dan Maria's verslag. Mogelijk heeft de journalist niet in de valkuil van het al te meeslepend vertellen willen stappen, om niet beschuldigd te worden van meeliften op Maria's succes. In die zin valt het te prijzen dat hij zijn 'waarheid' niet etaleert door nu in alle talkshows te gaan zitten waar hij zelf zo'n kritiek op heeft - maar zo weinig meeslepend had het ook weer niet gehoeven.

Er blijft nog een vraag liggen. Als Maria's boek (deels) verzonnen is, en zij zich niet baseert op de waarheid, waarop baseert zij zich dan wel? De Vries en Korterink onderzoeken het 'waarheidsgehalte' door feiten te checken. Maar wie het 'fictieve' gehalte onderzoekt door een grondige intertekstuele analyse van Mosterds boek komt ook al verder. Opmerkingen van onder anderen Manou en Peter R. de Vries dat ze bepaalde sjablonen herkennen uit films geven daartoe aanleiding. Maria laat zich, mijns inziens, vooral inspireren door twee genres: de Amerikaanse (gangster)film en voorlichtingsliteratuur over de werkwijzen van loverboys. Maria verwijst daar zelf in haar boek ook een paar keer naar: 'Het was een straat met alleen maar flats, het deed me denken aan de buurten in Amerika die je ook altijd in van die gangsterfilms ziet'. Ze vraagt aan haar docent of die weet 'hoe het voelt om elke dag in een wereld te leven die je normaal alleen op tv ziet, waarvan je denkt dat je daar nooit in terecht zou kunnen komen?' Later: 'Ik voelde me opgejaagd, alsof we in een maffiafilm speelden', haar moeder antwoordt: 'Het is ook net een film, alleen kunnen we deze niet stopzetten'. Manou merkt in Korterinks boek op dat Maria zich waarschijnlijk baseert op 'een of andere film', als ze beschrijft hoe hij een emmer met daarin een rat op de buik van een jongen zou hebben gezet die hem nog geld schuldig was. Die film zou Swordfish kunnen zijn, waarin een rat in een emmer wordt ingezet als terreurtechniek. Mogelijk is Maria (of een redacteur) zich bewust geweest van het (al te) fictieve karakter van deze scène - er zijn nooit lijken gemeld.

Maria laat in haar boek Manou zelfs zeggen: 'Ik heb dit ooit in een film gezien en ik wil even kijken of het echt werkt of niet'. Het werkt, in die zin dat de lezer vol spanning de bladzijde omslaat. Mosterd is in het boek overigens voortdurend beneveld door de drugs, waardoor haar geheugen niet zo goed meer werkt. In Mosterds boek staat ook een nauwkeurig zevenstappenplan opgenomen waarmee Manou haar instrueert voor hoe zij te werk moet gaan als lovergirl. In vrijwel elke voorlichting staat zo'n zevenstappenplan, maar dan voor de loverboy.

Blijft over de vraag naar de grote aantrekkingskracht van het verhaal van Mosterd. In vrijwel alle mediaoptredens werd Maria door blanke mannen van middelbare leeftijd ondervraagd. Was de fantasie eerder doorgeprikt als een paar Antillianen haar aan de tand hadden mogen voelen? Misschien, want door sommige bloggers van Turkse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst werd al veel eerder aan het waarheidsgehalte getwijfeld (zie bijv. www.oczanakyol.nl).

Beantwoordt Maria's verhaal aan een blanke slachtofferfantasie waarin een jong onschuldig meisje in handen valt van een groep criminele Antillianen die de ene na de andere groepsverkrachting op hun geweten hebben?

De flaptekst van Echte mannen eten geen kaas is met de kennis van Korterinks boek ook opmerkelijk. Er staat dat Maria 'meer spanning' in haar leven wil en zich afvraagt hoe het zou zijn als een van de stoere jongens die bij haar schoolplein rondhangt haar vriendje zou zijn. 'Maria's fantasie lijkt werkelijkheid te worden'; 'Zes jaar later schrijft Maria dit bloedstollende verslag van haar jaren met Manou'. Daar zit geen gelogen woord bij. Uitgever Chris ten Kate zegt dat hij het boek nooit als 'waarheid' heeft gepresenteerd maar als 'authentiek verslag'. In nrc.next sprak hij van 'haar subjectieve waarheid' en op de website van de uitgeverij spreekt hij nu van een 'egodocument'. Mijns inziens zijn de gebeurtenissen en de aantijgingen van Mosterd aan het adres van een ander (moord, pooierschap, verkrachting, een criminele organisatie leiden) te ernstig om zulke retorische trucs in te zetten. Frey overdreef het leed dat hém is overkomen; Mosterd beschuldigt anderen van ernstige misdrijven.

En dan nog iets. Iedere bezoeker van Maria Mosterds website kan constateren dat ze niet in staat is een normale Nederlandse foutloze zin te schrijven. Een redacteur (of meerdere) - hetzij op de uitgeverij, hetzij op het Hoenderloo-complex waar ze haar verslag als therapie optekenende - moet volop bezig zijn geweest met het verbeteren en publicabel maken van de tekst. Hoe is dat proces gegaan? Het Hoenderloo-complex zou moeten uitleggen hoe een jonge vrouw in behandeling is gestimuleerd om met haar manuscript naar een uitgever te gaan in plaats van naar de politie (als dit zo is gegaan). De uitgeverij zou er goed aan doen openheid van zaken te geven en zich niet te verschuilen achter de term 'subjectieve waarheid'. Heeft een redacteur of een therapeut niet één keer even met zijn ogen geknipperd tijdens de rattenscène?

In De wereld draait door liet Ten Kate weten dat het onmogelijk is voor een uitgever om alle verhalen die als 'waargebeurd' worden aangeboden te checken. Hij heeft een punt; een slachtofferverhaal als dat van Waris Dirie is ook in boekvorm uitgegeven zonder dat de uitgever de volledige waarheid kon kennen. Maar dat boek ging wel vergezeld van de ondertitel 'mijn woestijn'.

De lezers van James Frey eisten hun geld terug van de uitgever wegens lezersbedrog. (Deels) gelogen of niet, het zou mooi zijn als de uitgever samen met moeder en dochter Mosterd een royale geste maakte en enkele van de tonnen die verdiend zijn met de boeken schonk aan stichtingen die zich inzetten om jonge meiden te beschermen tegen seksueel geweld.

True Crime

'Waar hadden we zo'n verhaal eerder gehoord?' vraagt de redactie van het literaire misdaadblad Koud Bloed zich af naar aanleiding van Maria Mosterds verhaal. In het themanummer 'Fantasten?' greep de redactie de mogelijkheid aan om niet alleen een fragment uit Echte mannen eten wél kaas te publiceren, maar ook om meteen wat dieper in te gaan op het fenomeen van de leugenachtige getuigenis. Zo laat Korterink 'Manou' aan het woord, die diagnosticeert: 'Aandacht. Maria moet aandacht hebben'. In een ander artikel neemt Korterink de veroordeling onder de loep van de twee broers die in 1993 veroordeeld zijn in de Eper incestaffaire. Nog even volhouden, een telefoontje naar Peter R. de Vries wellicht en de ontmaskering van een volgende geruchtmakende dwaling lijkt een kwestie van tijd, want al 'de satanische rituelen waarover Jolanda' getuigde, klinken al even onwaarschijnlijk en bedacht als veel van de ontberingen die Mosterd moest ondergaan.

In dit nummer komen ook enkele politici aan bod: Charles Schwietert, Philomena Bijlhout, en Tara Singh Varma. Maar ook aan Joran van der Sloot en de 'chassidische bellenblazer' Friedrich Weinreb, die zijn oorlogsmemoires en verzetsdaden verzonnen had, en wetenschapper Anthonie Stolk: al met al een bont gezelschap leugenaars.

Het mooiste stuk in dit aardige themanummer is dat van een wetenschapper: rechtspsycholoog Harald Merckelbach schrijft over 'Het fenomeen pseudologia fantastica'. Hij is wars van de actualiteit maar ontleent zijn voorbeelden ook aan kunst en literatuur - en hij laat zien dat ook wij een stuk dichter bij de fantasten staan dan we zouden willen. Alleen: onze leugens hebben een doel: 'Ze stellen ons in staat om op elegante wijze afspraken te ontduiken, om complimenten uit te delen die we eigenlijk niet menen, om een belastingvoordeel binnen te halen en zo meer.'

 

Recensie 2)

 

Bron: de Volkskrant
 
Recensent: Jan Hoedeman
Recensietitel: Vraagtekens bij het relaas van loverboy-slachtoffer Maria Mosterd
 

Maria Mosterd was in de greep van een loverboy. Haar boek erover werd een bestseller. Maar kan het allemaal wel waar zijn, wat zij schrijft?

Het waarheidsgehalte van de boeken van de bestseller-auteur Maria Mosterd wordt aangevochten door misdaadverslaggever Hendrik Jan Korterink. Mosterd schreef Echte mannen eten geen kaas, een autobiografisch verhaal waarin zij zegt vier jaar te zijn geprostitueerd door een loverboy.

Korterink publiceert op 10 mei het boek Echte mannen eten wel kaas, waarin hij een aantal beweringen van de schrijfster tegen het licht houdt. Mosterd schreef hoe ze jarenlang grotendeels onder schooltijd werd verkracht en uitgebuit door ene 'Manou'. Korterink vond het onwaarschijnlijk dat een meisje van 12 vier jaar in Rotterdam wordt geprostitueerd zonder dat er een haan naar kraait. Ook vond hij het dubieus dat zij na schooltijd gewoon weer op tijd voor het avondeten in Zwolle was.

Hij heeft meer zaken onderzocht, maar wil er pas op ingaan als zijn boek verschijnt. Hij heeft Maria niet hard geconfronteerd met zijn bevindingen, omdat hij haar 'niet de grond wil intrappen'. Korterink: 'Ik probeer uit de publiciteit te blijven, maar ik ben overvallen door de catalogus van uitgeverij Nieuw Amsterdam die mijn boek aankondigt.' De misdaadjournalist werkt nog aan het manuscript.

Lucie Mosterd, de moeder van Maria, heeft kort meegewerkt aan de publicatie van Korterink. 'Ik vond het niet de moeite waard. Korterink doet zo zijn best om zogenaamde leugens van Maria te ontkrachten. Hij probeert zelf een bestseller te maken, maar ik geloof niet dat hem dat lukt.' Op haar website schrijft Maria Mosterd dat ze zich niet verdedigt. 'Niet omdat ik niks te zeggen heb of omdat ik heb gelogen, maar omdat ik geen zin heb.'

Het boek van Korterink past in een trend van 'tegenboeken'. Zo kreeg Maurice de Hond voor zijn bemoeienis met de moordzaak waarvoor Ernst Louwes is veroordeeld, een publicatie van Bas Haan, De Deventer Moordzaak. En Pieter Lakeman kreeg van onderzoekster Marja Bontekoe De dossiers Lakeman aan zijn broek.

Korterink voelt zich gesteund door de uitspraak van de rechtbank die een claim van Maria Mosterd afwees. De ex-leerlinge eiste vijftigduizend euro omdat de Thorbeckeschool in Zwolle tekort zou zijn geschoten in het absentiebeleid, waardoor zij naar eigen zeggen kon worden geprostitueerd.

De rechtbank vond dat niet geloofwaardig. De school zegt door het boek reputatieschade te hebben geleden. Hoewel Mosterd inmiddels een zeker vermogen heeft verdiend en zijn lerarenkorps veel last heeft gehad van de publicaties, gaat directeur Hans Schapenk van de Thorbeckse scholengemeenschap geen klacht wegens smaad indienen. 'Daar zijn we niet op uit. We willen er een punt achter zetten. We hebben beheersing getoond door steeds beschaafd naar buiten te treden en hopen dat er geen hoger beroep komt.' Mosterd zegt dat ze nog broedt op een hoger beroep.

Van het eerste boek van Mosterd zijn er meer dan tweehonderdvijftigduizend verkocht. Een insider uit de uitgeverswereld schat dat ze daarmee zeker een half miljoen heeft verdiend. Daarna schreef zij nog de follow-up Bindi. Lucie Mosterd klom ook in de pen en schreef Ik stond laatst voor een poppenkraam. Haar boek gaat over wat er gebeurt als je dochter in handen van een loverboy valt.

 

 

 

Mijn eigen recensie:

Het boek is aangrijpend, maar ik vind het persoonlijk niet geheel correct.  Zelf heb ik de rechtzaak gevolgd betreffende dit boek, waaruit bleek dat vele onderdelen niet konden zijn gebeurd en zelfs tegenbewijs bestond. Ik vind dat dit boek een goede verhaallijn heeft, maar toch vind ik het erg jammer dat dit boek als 'waargebeurd' is verkocht terwijl het niet echt gebeurt was. Ik raad het boek aan, aan jongeren die van een makkelijk verhaal houden. Je kan je makkelijk inleven en hoeft niet echt  na te denken om het verhaal te begrijpen. Mensen die wel het verhaal lezen om achter het einde te komen en het voor hun eigen vermaak te lezen die zouden dit boek denk ik niet zo snel lezen. Dit komt grotendeels doordat het boek als waargebeurd wordt neer gezet en dit uiteindelijk niet echt gebeurd was. 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb