


Het boekverslag.
Algemene gegevens:
Auteur: Kluun (Raymond van de klundert)
Jaar van uitgave: 2003
Pagina's: 318
Genre: psychologische roman, waargebeurd
Onderwerpen: Kanker, Drugs, Dood van een geliefde
Verfilmd als: Komt een vrouw bij de dokter (2009)
Prijzen: Winnaar NS publieksprijs 2006
Mijn eigen recensie van dit boek kunt u vinden onder aan de pagina.
Samenvatting van het boek in 2 zinnen: Carmen en stijn zijn gelukkig in de liefde en hebben een jong dochtertje, Carmen krijgt kanker hierdoor stort het hele gezin in. Tijdens haar ziektebed gaat Stijn vreemd en bedriegd haar, later sterft Carmen en neemt Stijn zijn scharrel mee naar Carmen haar begrafenis.
Foto van de auteur:
Hierboven zie je een foto van de auteur van het boek, Raymond van de klundert (kluun), een foto van de boekcover, en een foto die me doet denken aan het boek.
De verwerkingsopdracht bij dit boek:
Als verwerkingsopdracht bij het 3e gekozen boek kregen wij een toets. De toets 'recensie en mening'. Hier moest je in verschillende opdrachten het boek uitleggen, dit deed je door citaten op te zoeken over de verschillende thema's/onderwerpen uit het boek. Bij de citaten moest je ook een uitleg geven, daarna gaf je een eigen 'recensie' en vertelde je dus duidelijk wat jij van het boek vond & of je het anderen zou aanraden, ja of nee?
Samenvatting van het boek:
Stijn en Carmen zijn een stel dat geniet van het leven. Samen hebben ze een dochtertje, Luna. Ze hebben ieder een goedlopend eigen bedrijf en genieten van het leven in het bruisende Amsterdam. Ze prijzen zichzelf ontzettend gelukkig. Maar gebeurt er iets wat een grote impact heeft op hun gelukkige leven. Carmen heeft een branderig gevoel aan haar tepel en besluit hiervoor naar het ziekenhuis te gaan. Een jaar eerder waren ze ook al naar de dokter geweest, omdat Carmen pijn in haar borst voelde. De dokter stelde ze toen gerust met de mededeling dat er wel onrustige cellen waren, maar dat deze in ieder geval niet kwaadaardig waren. Ditmaal krijgen Stijn en Carmen echter te horen waar ze bang voor waren: Carmen heeft een gevaarlijke vorm van borstkanker en door de fout van een jaar geleden is de tumor al erg groot. Een reeks van controles, onderzoeken, chemotherapie en bestralingen breekt aan.
Al voordat Carmen kanker kreeg ging Stijn regelmatig vreemd. Stijn noemt zichzelf een monofoob; hij heeft een dwangmatige behoefte tot vreemdgaan. Na het nieuws dat Carmen kanker heeft slaat Stijn hierin door. Hij gaat mee naar alle doktersbezoeken en behandelingen, maar op momenten dat hij niet bij Carmen is gaat hij steeds vaker vreemd. Hij zegt steeds vaker dat hij over moet werken en verzint afspraken met vrienden terwijl hij in werkelijkheid op zoek gaat naar een nieuwe scharrel. Carmen weet dat Stijn vreemdgaat. Aan het begin van hun relatie was Carmen er namelijk achter gekomen dat Stijn was vreemd gegaan met Sharon. Ook had Stijn op hun eerste date verteld dat hij regelmatig vreemdging. Ze weet echter niet hoe erg het is. Het wordt carnaval. Ieder jaar komt Stijn met carnaval Roos tegen. Roos heeft alle jaren nog geweigerd zich met Stijn in te laten omdat hij een vrouw heeft. Stijn geeft echter niet zomaar op en stelt voor om na de carnaval eens een vriendschappelijk drankje te drinken in Amsterdam. Dit loopt ontzettend uit de hand en Stijn krijgt een affaire met Roos. Zo ver heeft hij het nog nooit laten komen, maar hij raakt verslaafd aan Roos. Zij helpt Stijn om de moeilijke periode door te komen.
Wanneer Stijn en Carmen samen met Luna naar Club Med gaan, vertelt Carmen dat ze weet dat Stijn steeds vaker vreemdgaat. Ze zegt tegen Stijn dat hij goed moet nadenken over wat hij wil: wil hij scheiden of niet? Wanneer Stijn tot de conclusie komt dat hij bij Carmen wil blijven, vraagt Carmen of hij haar kan beloven niet meer vreemd te gaan in de paar jaar die ze nog te leven heeft. Stijn belooft Carmen om haar trouw te zijn, maar zijn aantrekkingskracht naar Roos is te groot. Doordat Carmen steeds zwakker wordt heeft ze ook geen zin meer in seks, waardoor Stijn nog vaker zijn toevlucht richting Roos neemt. Stijn en Roos hebben hier gesprekken over en Roos geeft Stijn het telefoonnummer van Nora, een vrouw die spirituele adviezen geeft. Stijn wil hier op dit moment nog niets van weten.
Met Carmen gaat het intussen steeds slechter. Haar borst wordt geamputeerd, maar ze krijgt toch steeds meer uitzaaiingen, wordt steeds sneller moe en valt in een razend tempo af. Het wordt duidelijk dat de chemotherapie niet meer zal helpen en dat er alleen nog maar levensverlengende behandelingen ingezet kunnen worden. Stijn besluit Nora te bellen en Nora vertelt dat Stijn nu de kans krijgt om Carmen alles terug te geven wat hij al die jaren van haar heeft gekregen. Vanaf dit moment ziet Stijn Roos niet meer, hoewel hij nog wel veel contact met haar heeft. Carmen gaat snel achteruit en besluit dat ze wil vaststellen onder welke voorwaarden ze euthanasie zou willen laten plegen. Vanaf dat moment kan Carmen zelf weer bepalen wat er met haar leven gebeurt en Stijn steunt haar door dik en dun. Carmen bloeit op in deze periode. Ze geniet van de tijd die ze nog heeft met haar vrienden en familie en doet zoveel mogelijk leuke dingen. Stijn en Carmen maken veel lol en worden opnieuw verliefd op elkaar. Intussen maakt Carmen een herinneringendoos voor Luna. Ze schrijft veel brieven voor Luna en maakt samen met Stijn en andere vrienden een video voor haar. Stijn en Carmen proberen Luna zo goed mogelijk voor te bereiden op de dood van Carmen.
Stijn en Carmen regelen samen het afscheid van Carmen. Ze schrijven samen de ‘uitnodigingen’ voor de begrafenis en bepalen welke muziek er gedraaid gaat worden. Dan komt het moment waarop Carmen besluit dat het tijd is om afscheid te gaan nemen. Carmen besluit dat de euthanasie de volgende dag zal plaatsvinden. Ze wil wel al haar vrienden en familie nog zien voor haar overlijden. Stijn en Carmen praten heel open over hun relatie en over het leven van Stijn na de dood van Carmen. Carmen laat weten dat ze ontzettend veel van hem houdt, en dat ze ondanks zijn vreemdgaan geen spijt heeft dat ze met hem getrouwd is. Dan breekt het moment aan. Alleen Stijn is erbij op het moment dat Carmen het euthanasie drankje krijgt. Na 20 minuten heeft het drankje echter nog steeds zijn werk niet gedaan, waardoor de dokter besluit Carmen nog een extra spuit te geven. Binnen enkele seconden heeft deze spuit een einde gemaakt aan haar leven.
Tot slot vraagt Stijn aan twee goede vrienden hoe zij erover denken als hij Roos uitnodigt op de begrafenis. Zij vinden dat hij dit kan doen.
Personages:
Thematiek:
Het boek van Kluun wordt wel eens vergeleken met ‘Turks Fruit’ van Jan Wolkers. Ook in Turks Fruit wordt er geschreven over de onvoorwaardelijke liefde van de hoofdpersoon voor Olga en ook in dit boek is kanker een belangrijk motief. Olga krijgt namelijk een hersentumor, waarna de hoofdpersoon er alles voor doet om haar zo goed mogelijk te steunen.
Het boek gaat over de terminale ziekte van Carmen. Carmen gaat naar de dokter en krijgt vervolgens te horen dat ze kanker heeft, wat het hele leven van Carmen en Stijn verandert. Vandaar de naam ‘Komt een vrouw bij de dokter’.
Quote uit het boek: Zo gaat dat dus. Komt een vrouw bij de dokter en die krijgt te horen dat ze nog maar een paar maanden te leven heeft.
Structuur & perspectief:
Het verhaal is geschreven vanuit een ik-perspectief. De gebeurtenissen worden namelijk beschreven vanuit de ogen van Stijn.
Het verhaal is chronologisch geschreven. Soms blikt Stijn wel kort terug naar gebeurtenissen uit het verleden. Het verhaal kent korte hoofdstukken en elk hoofdstuk begint met een citaat uit een lied. Daarnaast zijn er informatiekaders toegevoegd in het boek. Daarin wordt meer informatie gegeven over een persoon of plaats. Het boek bestaat uit drie delen, namelijk: Stijn & Carmen en Stijn & Roos en Carmen.
2 recensies:
1e recensie) Kluun.
Bron: NRC
Steeds vaker kwam ik in warrige discussies terecht over Kluun, schrijver van de bestsellers Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar. Aan de ene kant had je de pleitbezorgers, vaak vrouwen van omstreeks de dertig, en aan de andere kant de sceptici, vaak mannen van boven de vijftig. Voor de eerste groep was Komt een vrouw bij de dokter een ‘mooi, ontroerend boek’, voor de andere groep ‘complete bagger’. Een ander verschil was dat de vrouwen het meestal wél hadden gelezen, en de mannen niet.
„Lees het nou eens zélf”, zeiden die vrouwen steeds tegen me. „Het is het eerste boek waar ik om heb moeten huilen”, zei een van hen. De meeste van die vrouwen kende ik goed, en er was geen enkele reden om aan hun oprechtheid en oordeelsvermogen te twijfelen. Het waren goed opgeleide vrouwen met de nodige levenservaring.
Ik besefte dat ik niet langer achter kon blijven – en stortte me op Kluun, althans, op zijn debuut uit 2003, Komt een vrouw bij de dokter, waarvan inmiddels 500.000 exemplaren zijn verkocht en dat de NS Publieksprijs kreeg. Nieuwsgierigheid was mijn belangrijkste drijfveer. Wat maakte dit boek zo onvergetelijk voor (vooral) die vrouwen?
Ik heb het inmiddels gelezen en geloof dat ik er iets van begrijp.
Het gaat al die positief gestemde lezers niet om de literaire kwaliteiten van Kluuns boek – want die zijn er niet. Je vindt bij Kluun niet één mooie zin of interessante gedachte. Het taalgebruik is van een grote banaliteit en clichématigheid.
Zinnen als deze zijn geen uitzondering: „Ik wil goed doen, er zijn voor mijn Carmpje, maar ik heb het volledig verkloot bij haar. Carmen begrijpt geen fuck meer van me.” Kluun, althans zijn hoofdpersonage Stijn (met wie de schrijver grotendeels samenvalt, heb ik uit de publiciteit begrepen) is een voetballiefhebber, wat voortdurend tot vergelijkingen leidt die ook een NS Publieksprijs zouden verdienen, maar dan voor lelijkheid: „Al weet ik dat de kans dat Zinedine Zidane een contract bij Ajax tekent groter is dan de kans dat ik Roos vanavond neuk.”
Maar Kluun, dat moet hem nagegeven worden, laat zich niet voorstaan op zijn literaire kwaliteiten. Hij heeft zich nooit geafficheerd als de nieuwe Wolkers of Cremer, schrijvers bij wie kwaliteit, schandaal en verkoopsucces samengingen. Wie Kluun leest, moet zijn literaire bril afzetten – pas dan valt het succes te begrijpen.
Het gaat hier vooral om een handig gemaakt boek. Het biedt de lezer de mogelijkheid van maximale identificatie. De vrouwelijke lezer ziet Carmen met grote waardigheid creperen, fier en moedig het permanente overspel van haar man ondergaand. Zó afscheid nemen van je man en je kindje, dat heeft iets moois.
Ook de mannelijke lezer kan het boek met een zucht van verlichting sluiten: Stijn mag dan zijn vrouw tot op haar doodsbed besodemieteren, hij komt er goed mee weg, iedereen vergeeft hem, Carmen incluis. „Je hoeft je nooit schuldig te gaan voelen”, zegt ze tegen haar flierefluiter, die Roos dus mag blijven vergasten op zijn Zidane-achtige balgevoel.
Zo lacht het leven ons, alle ellende ten spijt, toch nog toe. Wat willen we nog meer? Goede boeken? Maar die zijn er toch óók?
2e recensie)
Mijn eigen recensie:
Persoonlijk vond ik het een erg mooi en ontroerend boek. Mij zette het bijvoorbeeld aan het denken over hoe mensen met zulke situaties omgaan. Stijn ging er op een nare en slechte manier mee om, en dat maakt het verhaal erg treurig. Ze wordt gewoon bedrogen terwijl ze lijd aan kanker. Het boek had een mooie verhaallijn en ik las het makkelijk uit. Ik vond het een prachtig boek en zou het alleen jongeren en ouderen aanraden, geen kinderen tot 12 jaar in ieder geval. Er gebeuren erg aangrijpende dingen in het verhaal en dat is niet iets wat kinderen zouden moeten lezen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb